Terapia integracji sensorycznej

Zaburzenia Integracji Sensorycznej występują, gdy zachodzi nieprawidłowy odbiór , interpretacja docierających do nas wrażeń sensorycznych, który uniemożliwia właściwe reagowanie w różnych sytuacjach życiowych. Zaburzenia SI mogą mieć charakter nadwrażliwości sensorycznej lub podwrażliwości sensorycznej. Zaburzenia te mogą występować w obrębie wszystkich zmysłów i łączyć się. Terapia Integracji Sensorycznej Skierowana jest do dzieci, u których zauważa się takie trudności, jak:
- Nadpobudliwość
- Impulsywność
- Skłonność do rozpraszania się
- Trudności ze skupieniem uwagi
- Bywa agresywne
- jest niestabilne emocjonalnie
- jest mało aktywne
- ma trudności z zasypianiem i snem
- bywa autoagresywne - częste drapanie się, szczypie, gryzie, uderza
- wykazuje bardzo duże - nadmierne zadowolenie na czyjśc ruch, lubi intensywne zabawy
- czesto kręci się, podskakuje, buja się, obawia się odrywania stóp od podłoża
- czuje silny lęk przed upadkiem lub wysokością
- ma trudności z pisaniem lub czytaniem
- ma opóźniony rozwój mowy
- szybko się męczy
- nieprawidłowo stoi lub siedzi
- ma trudności z koordynacją ruchową
- ma nieprawidłowe napięcie mięśniowe
- wydaje się niezdarne (często upada, potyka się) i ma trudności z oceną odległości
- często myli strony prawa-lewa
- z trudnością przychodzi mu naśladowanie ruchów innych osób
- ma opóźnione reakcje na bodźce dotykowe, ęchowe, wzrokowe, słuchowe, bólowe
- później zaczęło siadać, chodzić, mówić
- nie lubi i unika dotyku innych osób lub różnych faktur lub przeciwnie - domaga się silnego dotyku
- dobrze czuje się przy intensywnych mocnych zabawach
- nie lubi mycia, czesania włosów, obcinania włosów i paznokci, kąpieli
- ma słabą świadomość własnego ciała
- czynności manualne sprawiają mu trudność, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, trzymanie drobnych przedmiotów (zbyt lekko lub zbyt mocno chwyta przedmioty)
- jest wrażliwe na światło lub kolory
- nie lubi lub domaga się pokarmów o konkretnej konsystencji
- ssie, gryzie przedmioty
- nie lubi głośnych lub konkretnych - szczególnych dzwięków
- wydaje głośne dźwięki
- nie reaguje na głośne dźwięki
- często wącha różne przedmioty lub nie toleruje pewnych zapachów albo w ogóle ich nie rozróżnia
Terapia Integracji Sensorycznej to system ćwiczeń i aktywności, które proponujemy dziecku, aby sprowokować i wyzwalać u niego odpowiednie reakcje sensoryczne. O Terapii SI często mówi się – „naukowa zabawa”, ponieważ w przyjaznym otoczeniu (drabinki, piłki, huśtawki, kolorowe przedmioty) i miłej atmosferze dziecko pod czujnym okiem naszego terapeuty uczy się w sposób efektywny przetwarzać i wykorzystywać informacje sensoryczne, jakie płyną do niego z otoczenia. Nasi specjaliści po 2-3 spotkaniach diagnostycznych ocenią potrzeby dziecka w zakresie SI. Przeprowadzą wywiad z rodzicami, po czym zaproponują odpowiednio, indywidualnie dobrane dla dziecka zajęcia, określą ich częstotliwość (zwykle 1 raz w tygodniu, 1 godzina zegarowa).