Terapia integracji sensorycznej

Warsztaty rozwoju osobistego

Zaburzenia Integracji Sensorycznej występują, gdy zachodzi nieprawidłowy odbiór , interpretacja docierających do nas wrażeń sensorycznych, który uniemożliwia właściwe reagowanie w różnych sytuacjach życiowych. Zaburzenia SI mogą mieć charakter nadwrażliwości sensorycznej lub podwrażliwości sensorycznej. Zaburzenia te mogą występować w obrębie wszystkich zmysłów i łączyć się. Terapia Integracji Sensorycznej Skierowana jest do dzieci, u których zauważa się takie trudności, jak:

  • Nadpobudliwość
  • Impulsywność
  • Skłonność do rozpraszania się
  • Trudności ze skupieniem uwagi
  • Bywa agresywne
  • jest niestabilne emocjonalnie
  • jest mało aktywne
  • ma trudności z zasypianiem i snem
  • bywa autoagresywne - częste drapanie się, szczypie, gryzie, uderza
  • wykazuje bardzo duże - nadmierne zadowolenie na czyjśc ruch, lubi intensywne zabawy
  • czesto kręci się, podskakuje, buja się, obawia się odrywania stóp od podłoża
  • czuje silny lęk przed upadkiem lub wysokością
  • ma trudności z pisaniem lub czytaniem
  • ma opóźniony rozwój mowy
  • szybko się męczy
  • nieprawidłowo stoi lub siedzi
  • ma trudności z koordynacją ruchową
  • ma nieprawidłowe napięcie mięśniowe
  • wydaje się niezdarne (często upada, potyka się) i ma trudności z oceną odległości
  • często myli strony prawa-lewa
  • z trudnością przychodzi mu naśladowanie ruchów innych osób
  • ma opóźnione reakcje na bodźce dotykowe, ęchowe, wzrokowe, słuchowe, bólowe
  • później zaczęło siadać, chodzić, mówić
  • nie lubi i unika dotyku innych osób lub różnych faktur lub przeciwnie - domaga się silnego dotyku
  • dobrze czuje się przy intensywnych mocnych zabawach
  • nie lubi mycia, czesania włosów, obcinania włosów i paznokci, kąpieli
  • ma słabą świadomość własnego ciała
  • czynności manualne sprawiają mu trudność, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, trzymanie drobnych przedmiotów (zbyt lekko lub zbyt mocno chwyta przedmioty)
  • jest wrażliwe na światło lub kolory
  • nie lubi lub domaga się pokarmów o konkretnej konsystencji
  • ssie, gryzie przedmioty
  • nie lubi głośnych lub konkretnych - szczególnych dzwięków
  • wydaje głośne dźwięki
  • nie reaguje na głośne dźwięki
  • często wącha różne przedmioty lub nie toleruje pewnych zapachów albo w ogóle ich nie rozróżnia

Terapia Integracji Sensorycznej to system ćwiczeń i aktywności, które proponujemy dziecku, aby sprowokować i wyzwalać u niego odpowiednie reakcje sensoryczne. O Terapii SI często mówi się – „naukowa zabawa”, ponieważ w przyjaznym otoczeniu (drabinki, piłki, huśtawki, kolorowe przedmioty) i miłej atmosferze dziecko pod czujnym okiem naszego terapeuty uczy się w sposób efektywny przetwarzać i wykorzystywać informacje sensoryczne, jakie płyną do niego z otoczenia. Nasi specjaliści po 2-3 spotkaniach diagnostycznych ocenią potrzeby dziecka w zakresie SI. Przeprowadzą wywiad z rodzicami, po czym zaproponują odpowiednio, indywidualnie dobrane dla dziecka zajęcia, określą ich częstotliwość (zwykle 1 raz w tygodniu, 1 godzina zegarowa).